Categorie: CD-DVD, JAZZ, MUZIEK
Donderdag 28 April 2011 at 4:06 pm
EVANS, ROOK, HAITSMA - PIANISTEN IN PERSPECTIEF
CD
BESPREKING
Door Roland Huguenin voor Cultuurpodium.nl
(klik op de foto's voor vergroting)
In
de jazz- en popwereld is de piano niet een instrument dat het meest tot de
verbeelding spreekt. Toch heeft het instrument onmiskenbaar bijgedragen aan de
emancipatie van de muziek. Denk aan tijden van voor het vinyl of de radio. Ook
de jazz heeft enorm geprofiteerd van de mogelijkheden die de piano heeft te
bieden. Iedereen kan wel iets spelen op zo'n ding, en in vele situaties bewijst
het zich keer op keer als een dankbaar werkpaard. "Speel het even voor op de
piano" hoor je musici vaak zeggen onder elkaar. Oude rammelkasten treft je aan
op de gekste plaatsen; vaak volledig afgeragd, maar nog net niet compleet
gesloopt. En er is altijd wel een malloot bereid om een moppie weg te geven.
Tegenwoordig staat op de grotere jazzpodia vaak een imposante zwarte
concertvleugel te glimmen. Daar is meestal een flinke investering aan vooraf
gegaan. Helaas mankeert er toch iets aan het imago van dit steeds verder
geëvolueerde en vervolmaakte, en zeker ook karaktervolle instrument: het is niet
sexy en het heeft geen kloten.
Toch verschijnen er steeds weer nieuwe hordes
pianisten, die het mentale diskrediet voor lief nemen, de arena betreden en zich
achter een vleugel zetelen. Ondanks het gebrek aan sexappeal, blijkt ook het
publiek massaal een knieval te blijven maken voor de ideale schoonzoon onder de
instrumenten.
In deze beschouwing worden nieuwe releases besproken van drie
totaal verschillende pianisten. Wel hebben ze met elkaar gemeen dat ze hier
spelen in kleine bezettingen, waarin de piano ruimte krijgt om te
excelleren.
Het lijkt onlogisch om een fenomeen als Bill Evans, op deze
plaats te koppelen aan twee Nederlandse pianisten. gesteld mag worden dat Evans
voor velen een inspiratiebron is (geweest) die met zijn baanbrekende muzikale
ideeën, de jazz, en in het bijzonder de piano, een enorme stimulans heeft
gegeven. Zijn vernieuwende spel vond in Nederland snel ingang. Wellicht omdat
'wij' niet snel tevreden zijn. Hoewel we 'hier' best wel houden van wat swing en
met de beentjes los willen gaan, mag muziek toch vooral ook een beetje diepgang
hebben en tot de verbeelding spreken. Het is natuurlijk gedenkwaardig dat de
opnamen van Bill Evans zijn gemaakt op Nederlandse bodem.
ROBERT
ROOK QUARTET - TRIBUTE TO
JOCHEM
Hoe charismatisch moet je zijn als musicus om te kunnen
doordringen tot een groter publiek, ook in eigen land? Het is bijna een
retorische vraag. Robert Rook verdient meer nuchterheid en serieuze aandacht.
Anders geformuleerd: het is wonderlijk dat Rook niet alom bekend is in
Nederland.
Rook heeft inmiddels een flinke staat van dienst bereikt. In
februari 2011 bracht hij zijn vijfde cd uit. Misschien anders dan de titel doet
vermoeden, is op deze dubbel cd een flinke dosis Amerikaanse invloeden verwerkt.
De nummers werden in 2009 opgenomen, nadat Rook een half jaar in New York had
vertoefd. Van de 13 nummers zijn er zes van de hand van Rook en nog eens zes van
de hand van bassist Thomas Andersen. Het laatste nummer is van John
Coltrane.
De muziek op deze cd getuigd van volwassenheid en een grootse
aanpak. Rook en zijn kompanen zetten een flinke dosis stevig swingende jazz op
poten. Muziek die echt af is. Ondanks de lange speelduur van deze dubbel-cd,
blijft de muziek boeiend tot het eind. Wie niet beter weet, zou niet direct
vermoeden met een Europees gezelschap van doen te hebben. Misschien zijn de soms
sterk lyrische ondertoon of de klank van de tenorsax van Rob Armus, factoren die
wel in deze richting wijzen.
Al met al zijn het fraaie composities en
treffende tunes die elkaar mooi afwisselen. De stukken leunen qua opbouw zwaar
op de bebop, maar zijn feitelijk volledig van deze tijd. Er zijn genoeg
elementen die verwijzen naar andere stijlperioden. De eigen unieke stijl van
Rook heeft alle elementen in zich van een persoonlijkheid. Als natuurtalent
heeft hij in technisch opzicht heel wat mogelijkheden tot zijn beschikking.
Menig conservatoriumstudent zal hem benijden. Zijn echte muzikale charisma zit
in de kwaliteit van zijn harmonische inzichten. Die zijn onnavolgbaar.
Ook
het gastoptreden van Rob Armus blijkt een erg vruchtbare bijdrage tot het
geheel. Het is Robert Rook zeer gegund dat hij flink wat belangstelling oogst
met deze nieuwe release.
Robert Rook - piano
Victor de Boo - drums
Thomas
Winther Andersen - bas
Rob Armus - tenorsax
Disc
1
1. The Hilbert Hotel
2. Tribute To Jochem
3. Blues For
Optimists
4. Law Of The Excluded Third
5. Double Fusion Part 2
6.
Ordinals
7. Faster Than Your Legs
Disc 2
1.
Principle Of The Least Action
2. Prepared For Midwinter
3.
Realizability
4. 7th Heaven
5. Prime Twins
6. Impressions
Label:
Ultimate Jazz
Catalogusnummer:
UJRR0
Jaar: 2011
Website: robertrook.nl
Waardering:
****½
KINO HAITSMA - MY TOUCH
Na
vele jaren praktijkervaring te hebben opgedaan als begeleider van
theaterpersoonlijkheden als Simone Kleinsma, Liesbeth List, maar ook bij
uiteenlopende Nederlandse jazzacts, is pianist Kino Haitsma nu voor zichzelf
begonnen. De release van deze cd mag worden gezien als het visitekaartje waarmee
hij zich in de kijker van een ander publiek wil spelen.
Bij een eerste
beluistering van deze kersverse cd valt direct op dat Haitsma hoog inzet, en dat
vooral met een flinke dosis funky grooves. De sfeer waarin hij zich wil begeven
is duidelijk.
Als ex-theaterdier bewandelt hij in alle vrijheid nieuwe wegen,
niet langer 'gehinderd' door een format waaraan hij 'slechts' ondergeschikt is.
Toch valt het niet mee om je los te zingen van een vaste vorm en een nieuw
verworven vrijheid in te duiken. Haitsma wil boeiende verhalen vertellen waarin
hij alle mogelijkheden van zijn instrumentarium lijkt te willen
onderzoeken.
Dat uitgangspunt geeft Haitsma inderdaad de ruimte om, bijna zo
argeloos als een kind, ontdekkingen te doen, of lang gekoesterde wensen te
vervullen. Deze aanpak verraad ook direct de zwakke plekken in dit gehele
concept: er wordt erg veel overhoop gehaald. Welke kant wil hij op?
Het
persbericht bij de release van deze cd, wijst in vele richtingen. Er is door
Haitsma in heel wat keukens rondgekeken en hij heeft goed leren koken. Daarover
geen misverstand.
Het nuttigen van het hier voorgeschotelde diner leidt tot
verwarring. Je bent je te veel bewust van de overvloed aan ingrediënten, hoe
goed alles ook is bereid. Ook leermeester/chef George Duke, is te veel op de
voorgrond. Het effect is dat je nummers hoort met een prettige touch, maar ook
direct het idee krijgt naar een ander te luisteren. Anders gezegd: Haitsma is
een goede kok, die beschikt over de ingrediënten om een echte maaltijd mee te
kunnen bereiden. Toch geeft een goed ingerichte keuken geen garanties voor een
goed gerecht.
Haitsma heeft een flinke gok gewaagd. Hij speelt tunes die
gemakkelijk in het gehoor liggen en ook, goede timing, heel goed bij het
voorjaar passen. Je wordt er een beetje loom van. Gelijktijdig hoor je iemand
spelen die veel kan en in prima gezelschap verkeerd. Een mooie start waar je nog
alle kanten mee op kunt gaan. Waarschijnlijk zit daar ook de kracht van Haitsma.
Hij beschikt over veel talent. In een volgend project moet hij zijn portfolio
gewoon thuis laten liggen en meer op eigen kracht gaan spelen.
Kino
Haitsma - piano en keyboards
Jeroen Vierdag - bas
Hans van Oosterhout -
drums
Michel van Schie - bas (3, 6)
Hans Eijkenaar - drums (3, 6)
Joke
Hamminga - percussie (2, 3)
Peter Heijnen - gitaar (1)
Egon Verhoeven -
gitaar (6)
1. Brussels Boogie
2. Over Easy
3. Dear George
4.
Patterns
5. Show, Don't Tell
6. Clear Mud
7. Lekker
8 .
Mindprint
9. My Touch
Label: Kino
Haitsma
Catalogusnummer: khcd-001
Jaar:
2011
Distributie: Painted dog Records
Barcode:
8715143496635
Waardering: ***
BILL
EVANS - THE SESJUN RADIO SHOWS
In de ambitieuze reeks historische
opnames, die onder de titel The Sesjun Radio Shows op cd verschijnen, is onlangs
een derde dubbel cd uitgekomen, gevuld met opnames van Bill Evans.
Generaties
die tussen 1973 en 2004 luisterden naar de live uitgezonden concerten vanuit
Nick Vollebregt's Jazzcafé in Laren (NH), zullen de oren spitsen. Men zal met
lichte weemoed terugdenken aan de goede sfeer van deze programma's. Vaak waren
het grote namen die via de aether de huiskamers binnenkwamen.
Van
pianolegende Bill Evans (1929-1980) zijn inmiddels talloze concert- en
radio-opnames op cd uitgebracht. De geluidskwaliteit daarvan is vaak nogal matig
te noemen. Zelfs hartstochtelijke fans zijn hoogst waarschijnlijk aan een
verzadigingspunt gekomen. Zeker als het dit soort materiaal betreft. De
Sesjun-opnames die nu voor het eerst worden uitgebracht, onderscheiden zich in
positieve zin. De geluidskwaliteit is prima. Voormalig producent en presentator
Cees Schrama, maakte een prachtige compilatie van het beschikbare
materiaal.
Perfectionist Evans speelt in elk van deze drie sessies zeer
geconcentreerd en gaat tot het uiterste. In elke zetting weet hij zijn
begeleiders te inspireren tot optimale interactie en hun beste
kunnen. Hoewel zijn echte gloriejaren al ver achter hem liggen en ondanks
zijn matige gezondheid, blijft Evans in staat tot uiterst boeiend en vitaal
pianospel. Ook in zijn 'nadagen' kon het publiek - live - genieten van alle
facetten van zijn unieke stijl en zijn enorme muzikaliteit. De bijdrage van
Toots, in de laatste sessie, spreekt enorm tot de verbeelding. De heren hadden
vaker samengewerkt en voelen elkaar feilloos aan. Aanschaf van de cd Affinity,
waarop Evans en Thielemans samenspelen, strekt eveneens tot sterke aanbeveling.
Onlangs was ook een prachtige release van een geremasterde versie van het album
The Brilliant. Er blijft genoeg te kiezen.
Bill Evans -
piano
Eddy Gomez - bas (1973, 1975)
Eliot Zigmund - drums (1975)
Marc
Johnson - bas (1979)
Joe Labarbera - drums (1979)
Toots Thielemans -
mondharmonica (1979)
Locaties: Boerenhofstede, Laren, 1973, 1975 - De
Meerkoet, Lelystad, 1979
Disk 1
1. There Will Never
Be Another You
2. You Were Never Lovelier - I'm Old Fashioned
3. Ray's
Idea
4. Chet's Theme
5. This Is Always
6. Just Friends
7. Lady
Bird
8. Blue 'N Boogie
9. Tttt (Twelve Tone Tune Two)
10. Blue
Serge
Disk 2
1. My Foolish Heart
2.
Margarine
3. Strollin'
4. The New Yorkers - Love For Sale
5.
Leaving
6. Lament
7. Shifting Down
8. Bluesette
9.
Five
Label: T2 Entertainment / Out of the
Blue
Catalogusnummer: PRCD2011005
Jaar:
2011
Website: t2entertainment.nl
Waardering:
****½
Reageer hieronder
Geen reacties