Robert Rook Trio - Momentum

zondag 3 november 2013 door Jan Klupper
Label: O.A.P Records
waardering: 9

Robert Rook introduceert zichzelf in 1997 met het album ‘Introducing Robert Rook’. Hoe simpel kan het zijn. Voor die tijd speelde hij in het kwintet van Wim Overgaauw vanaf 1991. Na die tijd ontplooit Rook zich tot een gerenommeerd jazz pianist, en bestijgt vrijwel alle belangrijke podia, waaronder die van het North Sea Jazz Festival.
Gewoonlijk vinden we Rook in een trio van piano, bas en drums. In enkele gevallen  vermeerdert het trio zich met een blazer. Dit vind je bijvoorbeeld terug op de dubbel-cd ‘Dangerous Cats 2’ waar in het tweede gedeelte Rob Armus op tenor saxofoon is toegevoegd.
Wat betreft het album ‘Momentum’ is het bij het trio gebleven. Alhoewel er een wisseling van drummer heeft plaatsgevonden. Dick Verbeeck heeft plaats gemaakt voor Bart van Helsdingen. Dit is een drummer die al meermalen is bekroond met de Nominatie Beste Jazzdrummer van Nederland. De Noorse Bassist Thomas Winther Anderson is als bassist in het trio gebleven.
Het is werkelijk indrukwekkend hoe Rook de akkoorden weet te scheiden van de solo. Hij lijkt in twee partijen te kunnen denken en spelen. Een bijzonder moeilijke techniek om op deze manier geheel op zichzelf staande slimme solo’s te spelen tegen een wat locked hands belegen blokakkoorden. Om als het ware twee personage met een eigen inbreng en effect te creëren.
Rook schuwt het experiment niet, en weet breedte aan zijn muziek te geven door inspirerende, intelligente melodieën te combineren met een rebellerende drummer. In het titelnummer ‘Momentum’ mag van Helsdingen met percussie wat echoënde en fluitende onrust brengen. Dit resulteert in een gejaagd spel van Rook, dat eindigt in een vermoeid maar voldaan einde. Ook in andere nummers is de creativiteit en brutaliteit van de drummer een tegenwicht voor het slimme spel van Rook.
Winther Andersen krijgt zeker gelegenheden om zich te laten horen als de andere even minder actief zijn. (Flight Of The Humble 3), maar blijft op de achtergrond.
Alle nummers werden door Rook zelf gecomponeerd, behalve ‘Orbits’ van Wayne Shorter. Het past prima op dit album, alhoewel ik de nummers van Rook zelf interessanter vind.  Rook verliest nergens zijn fluwelen aanslag, waardoor zijn muziek altijd aangenaam blijft klinken. Ik zie uit naar een volgend moment.

Back