Draai om je oren
Jazz en meer - Weblog

Robert Rook Trio – 'Live In Amsterdam' (Ultimate Jazz/TWA Music, 2008) DVD
Opname: 2007

Robert Rook en zijn trio zijn in uitmuntende vorm op deze dvd, een liveopname van een concert in het Bimhuis in 2007. De muziek, die prima uitversterkt op de schijf staat, past in de traditie van het pianotrio en is in dat opzicht niet hemelbestormend. Wel is alles heel goed gespeeld. Rook neemt de ruimte om zijn solo's te laten nagalmen en heeft niet veel nodig om zo een hoge spanning te creëren. Zijn solo op 'You Don’t Know What Love Is' is een van de betere solo's die dit schijnbaar eenvoudige, maar o zo gevoelig opgebouwde nummer in tijden gehad heeft.

Ook is hij prima in staat om een woestere toon aan te slaan, die meer aan McCoy Tyner dan aan Brad Mehldau doet denken; inclusief de hamerende linkerhand en de tintelende loopjes met rechts eroverheen. 'News Tune' is bijvoorbeeld een uitstekend voorbeeld van deze aanpak. In deze hevigere stukken is er voor drummer Dick Verbeeck de mogelijkheid om lekker mee te beuken. De vergelijking met Elvin Jones is, zeker in combinatie met het pianogeluid, niet onterecht, hoewel Verbeeck nét iets minder tekeergaat. Daar is het dan ook de muziek niet naar.

Zoals wel vaker het geval is met liveopnamen, is het incidenteel moeilijk de bas terug te horen. Dat is jammer, want wanneer je de bas wél hoort, valt op hoe goed bassist Thomas Winther Andersen de boel op de rails houdt en Rook van kleine commentaartjes of repliek dient. Gelukkig valt de schade te overzien en is Anderson meestal duidelijk hoorbaar.

Al met al is dit een prima dvd, die qua montage en geluid lijkt op het VPRO-muziekprogramma Vrije Geluiden. En dat is niet vreemd; deze dvd is net als dat programma opgenomen in het Bimhuis. Dat Rook daar te gast is geweest, mag ook geen wonder heten. Hij laat op deze dvd duidelijk zien tot de betere muzikanten in Nederland te behoren.

Meer horen en zien?
Op zondag 5 maart 2006 was het Robert Rook Trio te gast bij VPRO's Vrije Geluiden. Bekijk het item
hier.